Jak na úspěšný networking [2021]: nejlepší metody a finty

Networking: proč ho potřebujete v byznyse i soukromém životě a jak ho efektivně používat ve svůj prospěch (metody, finty a výhody) se dočtete zde.

Jak na úspěšný networking aneb nejlepší metody a finty

On-line podnikání nemá v názvu slovo „on-line“ pro nic za nic.

Jeho podstatou je rozvíjení úspěšného byznysu v digitálním světě, přičemž komunikace se zákazníky a navazování obchodních vztahů s dalšími společnostmi probíhají téměř výhradně ve virtuálním prostředí.

To ale nemusí vždy stačit.

 

Co to tedy vlastně je networking?

Jedná se o vytváření spolehlivé sítě konexí, tzn. práce na dobrých vztazích s lidmi, vyměňování užitečných informací a udržování navázaných kontaktů.

Prvním krokem k úspěšnému networkingu samozřejmě je hledání kontaktů prostřednictvím internetu – sociální sítě k tomu doslova vybízejí, nicméně tou nejspolehlivější metodou „seznamování se s vhodnými lidmi“ stále zůstává setkávání tváří v tvář, nejlépe při formálních (i méně formálních) akcích.

Nehovoříme přitom o budování striktně obchodních vztahů, kdy budete s členy networkingové skupiny probírat jen podnikatelské záměry.

Správně aplikovaný networking umožňuje utvořit síť blízkých osob, které smíte nazývat přáteli, a s nimiž se budete potkávat rádi a často.

Proč?

Jednoduše z touhy prohlubovat přátelství, vyměňovat si mezi sebou kontakty na klienty, diskutovat nejrůznější nápady a možná přijít společně na nějaký převratný nápad, který ve výsledku posune byznys vás všech.

Věděli jste, že novodobí marketingoví lídři považují kvalitní networking za esenciální složku každého úspěšného byznysu? Chcete-li i vy být součástí této „rozvětvené sítě příležitostí, nápadů a inovací“, pokračujte čtením následujících odstavců.

 

Co přináší dobře zorganizovaný networking?

Možná se vám to tak nezdá, ale každý z nás „networkuje“ každý den. Vezmeme-li v potaz, že za pojmem networking se skrývá „utváření kontaktů“, a to v jakékoli myslitelné podobě, je úvodní věta kapitoly hned o něco uvěřitelnější.

Kontakty máme všude – v rodině, mezi přáteli, mezi spolužáky ve škole. Dalším esenciálním zdrojem nových vztahů jsou učitelé, zaměstnanci, kolegové v práci, známí známých, apod.

Networking je důležitý pro rozvoj byznysu

Tento tradiční mezilidský kontakt je nám vlastní a pohybujeme se v něm přirozeně, bez obtíží – máme však tendence oddělovat prostý a přátelský vztah od toho obchodního. A to je veliká chyba.

Marketingoví experti totiž upozorňují:

Není lepšího místa, kde nasát inspiraci, dozvědět se o podnikatelských příležitostech, získat nové zákazníky a rozšířit povědomí o svém byznysu, než je společnost lidí naladěných na stejnou notu, která si rozumí, vymění si důležité informace a vzájemně se podpoří.

Kde k této skupině lidí přijít?

Musíte si ji utvořit pečlivým networkingem, tzn. důkladným sháněním nových kontaktů, poctivým seznamováním se s novými přáteli a v neposlední řadě lety prověřenou metodou prostého mluvení s lidmi.

 

 

6 nejdůležitějších výhod networkingu

Kvalitní networking přináší spoustu výhod, například:

Získání nových kontaktů

Nejdůležitější benefit každého networkingu. Možná se vám zdá, že vaše dosavadní kontakty jsou již zastaralé a nic moc z nich nekouká. Je tedy načase seznam osvěžit, zredukovat a zaktualizovat.

K tomu není potřeba velkého úsilí – stačí navštívit místa, kde se dlouhodobě setkávají lidé podobných zájmů, a tam se seznámit.

Takovým vhodným místem může být pracovní workshop, kde se po povinných přednáškách trochu rozváže atmosféra a návštěvníci si příjemně poklábosí.

 

Sdílení zkušeností

Znáte pár dobrých triků a podnikatelských vychytávek? Skvělé! Určitě existují ti, co si vaše zkušenosti rádi poslechnou a budou se jimi inspirovat. To samé platí i naopak.

Networkingová síť je perfektním místem k sdílení zkušeností a výměně rad. Považte, že z tohoto jednoduchého procesu budete profitovat všichni.

 

Udržení povědomí

Budete-li více na očích, lidé si vás snáze zapamatují – to je zlaté pravidlo nových a lepších obchodních příležitostí.

Stačí se seznámit s těmi správnými osobami, které si na vás posléze vzpomenou, pokud se objeví vhodná nabídka nebo zakázka.

Nápadití lidé lídrům z paměti nevymizí, předestřete-li tedy nějaký inovativní návrh, klidně jen mezi řečí, zapamatují si vás a pravděpodobně vás i v budoucnu osloví s nabídkou.

 

Možnost být „v obraze“

Obchodní trh čelí neustálým změnám, o on-line podnikání to platí dvojnásob. Tam mnohdy nestačíte ani mrknout a už se na vás hrnou nové technologie a zlepšováky.

Chcete-li si udržet konkurenceschopnost, je nutné se v oblasti žhavých novinek orientovat.

I s tím vám může pomoci vaše networkingová síť – každý jednotlivec může znát střípek něčeho užitečného, přičemž seskládáním těchto úlomků získáte ucelený obraz o nejnovějších trendech na trhu.

V rámci plynulého toku informací se i vy podělte o své znalosti a novinky, pomůžete tím dalším členům sítě.

 

Řešení ožehavých problémů

Žádný podnikatel není chodící encyklopedií, co všechno zná a se vším si umí poradit. Mnohdy se přihodí, že se ocitnete v nepříjemné situaci, z níž nenacházíte cestu ven.

I s tím vám může pomoci networking – potřebujete například urgentně IT technologa?

Některý z vašich kontaktů jistě bude nějakého znát a poskytne vám důvěryhodné spojení na něj. Vy na oplátku zase můžete pomoci „svým lidem“, když budou potřebovat.

 

Vytvoření přátelského pouta

Ta nejzákladnější a zároveň nejdůležitější výhoda pečlivého networkingu – vytvoření důvěrných přátelských vztahů. Byznys, to je často frustrující a osamělá pouť, která přináší jen další a další překážky.

Najít v tom shonu několik vzájemně se podporujících a stejně se „trápících“ lidí, se rovná zázraku.

Kromě schůzek s jednotlivci „na pokec a kávu“ se pořádají i hromadné networkingové akce, kde se mohou setkat i desítky podobně smýšlejících lidí a trochu si „oddychnout a upustit páru“.

 

Jak ušetřit?
50+ nejlepších tipů, se kterými okamžitě ušetříte i tisíce korun.

 

Znáte 10 nejlepších fint úspěšného networkingu?

Networking neboli česky „síťování“ tedy představuje výrazné posílení efektivity práce, a to ať se pohybujete v jakémkoli oboru.

Jakmile si ujasníte, co to networking je a co obnáší, je načase osvojit si několik základních pravidel, bez jejichž dodržování bude síťování neefektivní a nebude mít žádný význam.

Marketéři dodávají:

Ostřílený networker by měl umět zahájit konverzaci a navázat lidský kontakt všude, bez ohledu na to ve společnosti jakých lidí se právě ocitl.

Tyto zásadní triky vám pomohou networkovat tak, jak to dělají experti:

  1. Zásadní je tzv. elevator pitch
  2. Vypilujte svůj profil na sociálních sítích
  3. Ujasněte si místo pro networking
  4. Používejte hojně tzv. small talk
  5. Choďte všude s předstihem
  6. Naučte se zahájit konverzaci
  7. Nemluvte moc o sobě, raději naslouchejte
  8. Oslovujte plaché osoby
  9. Oblékejte se co nejformálněji
  10. Pečujte o nově navázané kontakty

Tučně jsou zvýrazněné body, na kterých musíte zpravidla zapracovat nejvíce a věnovat jim skutečně dostatečné množství času.

Některé z nich je dobré předpřipravit si doma, několikrát zopakovat a dát jim uhlazenou fazónu pravého profesionála.

Zbývající pětice bodů „vykrystalizuje“ tak nějak přirozeně, a to v momentě, kdy si budete jistí, kam v byznysu vlastně směřujete a jakými lidmi se chcete prostřednictvím networkingu obklopit.

Jak nato?

Nyní ke každému bodu následuje podrobnější popis.

 

Nejvíce času věnujte tzv. elevator pitch

Elevator pitch lze česky pojmenovat jako „prezentaci ve výtahu“.

Jedná se o bleskové shrnutí podstaty obchodu, podnikání, produktu, popřípadě stručné představení vaší osoby a angažovanosti v konkrétním projektu.

Název je odvozen z předpokladu, že onu hlavní myšlenku by mělo být možné vysvětlit komukoli při společné cestě výtahem, tzn. v průběhu třiceti vteřin až dvou minut (maximálně).

Marketéři přímo zdůrazňují, že efektivní elevator pitch by neměla být delší než šedesát vteřin a rádi ve spojitosti s tímto anglickým pojmem používají ještě pojmenování „minutový networking“.

Takto krátká doba by měla stačit k tomu, abyste posluchače minimálně zaujali. Pokud se tak stane, určitě si nezapomeňte vyměnit vizitky, abyste si případně mohli sjednat schůzku a tam probrat detaily.

 

Vypilujte svůj profil na sociálních sítích

Sociální sítě jsou ideálním místem jak pro „potkávání“ nových lidí, tak pro propagaci vlastních produktů.

Social networking by měl být solidním odrazovým můstkem k tvorbě propracované sítě kontaktů.

networking přes Linkedin

Platforma jako Facebook ale shromažďuje obrovské množství lidí nejrůznějších zájmů a preferencí, proto může být poněkud obtížné natrefit na osoby s podobným světonázorem.

Právě proto je nezbytné vyšperkovat svůj profil tak, aby vyobrazoval váš skutečný záměr a přilákal lidi ve stejným okruhem zájmů.

Nejspolehlivějšími sociálními sítěmi, které podporují i byznys profily, jsou:

  1. Facebook
  2. LinkedIn
  3. Twitter
  4. Instagram
 Zajímavost: Projektoví manažeři a marketingoví experti doporučuji Instagram zejména těm, co si potrpí na prvotřídní obrázkovou dokumentaci a prezentaci vlastních produktů, protože tato sociální síť je kvalitními fotografiemi proslulá.

Zcela nejoblíbenější stále zůstává Facebook, který z dlouhodobého hlediska shromažďuje zdaleka nejvíce osob. 

Hledáte-li například novou práci, uvědomte si, že sociální sítě jsou první zastávkou všech potencionálních zaměstnavatelů a sdílíte-li na nich nevhodný obsah, zaručeně neuspějete.

Daleko lepší je vkládat na sítě seriózní články z vlastního blogu (pokud nějaký máte), nebo publikovat užitečný content (obsah), který dokáže, že máte dobrý rozhled.

Může se stát, že nejste se sociálními sítěmi právě v přátelském vztahu, nevadí. I zde může pomoci networking – zapátrejte v hlubinách své networkingové sítě a určitě najdete někoho, kdo vám rád pomůže.

 

Ujasněte si místo pro networking

Ještě než začnete obrážet akce s vysokou koncentrací lidí, ujasněte si, co od networkingu vlastně očekáváte.

Doufáte v setkání s profesionály ve vašem oboru? Chcete poklábosit s kolegy z branže? Hledáte nové příležitosti a kontakty? Nebo jen toužíte po přátelském souznění?

Uvědomit si tyto rozdíly je esenciální, poněvadž teprve tehdy je možné začít navštěvovat eventy, které budou nějakým způsobem pro vás prospěšné.

Místa, kde je vhodné začít s networkingem, jsou:

  • Firemní eventy
  • Workshopy
  • Prezentace a konference
  • Festivaly
  • Sportovní akce
  • Koncerty

Každá tato událost srocuje odlišné skupiny lidí a vy byste měli být schopni rozhodnout se pro jednu z nich.

Nebo klidně i více, ale musíte mít jistotu, že na každé narazíte na konkrétní typ osobnosti, která bude perfektně pasovat do vaší soukromé networkingové sítě.

 

Používejte hojně tzv. small talk

Odborníci na podnikání říkají, že nejlepším způsobem, jak plynule vklouznout do společnosti „bavících se“ lidí, je být jim představen nějakou nestrannou osobou, nebo společným známým.

Takto ideálně to ale nejde vždy – vyskytne se spousta akcí, kam vyrazíte sami, a pak je nutné zahodit zábrany a pustit se do konverzace na vlastní pěst. Velmi pomáhá znalost metody „small talk“.

Jedná se tzv. o „krátký rozhovor“, tedy takový, který nemá za cíl řešit nějaké složité problémy, spíše má zahájit konverzaci.

small talk networking

Pod pojmem small talk si můžete představit ony klasické zdvořilostní fráze, které si denně vyměňujeme s blízkými, kolegy, nebo přáteli.

V duchu započetí produktivní konverzace zkuste nakousnout témata jako hudba, sport, nebo jídlo. Zaručeně se vyhýbejte politice, náboženství, a také tolikrát skloňovanému počasí.

Mezi slibné small talk fráze patří:

  • Jste tu dnes poprvé, nebo jsem vás tu mohl/a už někdy vidět?
  • Také vám tak chutnal ten skvělý limetkový koláč?
  • Hodíte na firemní akce podobného typu často?
  • Co říkáte na dnešního přednášejícího? Je ohromný, nemyslíte?

Odborníci navíc radí místo zájmena „Co“ raději začínat otázku slovem „Proč“, nebo „Jak“.

Důvod je snadný – na otázku uvozenou zájmenem „Co“ můžete v mžiku dostat jednoslovnou odpověď, a pak je daleko těžší rozhovor vést dál.

Otázkami s „Proč“ a „Jak“ jdete více do hloubky a ukážete skutečný zájem. Je váš společník např. pilot? Zeptejte se, proč si vybral právě toto povolání.

Chtěl být pilotem odmalička? A má za sebou nějaký nebezpečný let?

Okamžitě získáte spoustu možností k rozhovoru.

 

Choďte všude s předstihem

„Kdo pozdě chodí, sám sobě škodí“. Myslíte-li to se „síťováním“ opravdu vážně, platí to dvojnásob.

Společenské akce a eventy jsou místy shromažďování velikého množství lidí, a nejste-li právě pořadatel jednoho z nich, pravděpodobně velice brzy splynete s davem.

Je proto dobré dorazit na každou akci alespoň s 15minutovým předstihem.

Stihnete se v klidu porozhlédnout, pozdravit se s organizátory a pravděpodobně i zahájit small talk s několika dalšími dříve příchozími. Takovou šanci nepropásněte, protože později během události už se vám nenaskytne.

Lidé začnou být hluční, roztěkaní, unavení z prezentací (jedná-li se například o firemní workshop), dále žízniví a hladoví, a místo chuti na rozhovor je bude přepadat chuť obsadit raut s občerstvením.

 

Následující pětice pravidel efektivního networkingu nevyžaduje tolik času na přípravu a měla by vyplynout jaksi přirozeně z předchozí pětice.

Uvědomte si, že networking není jednorázová záležitost, ale dlouhodobé navazování oboustranně prospěšných vztahů.

Společně s úvodními triky se soustřeďte i na další:

 

Naučte se zahájit konverzaci

Dorazíte-li na společenskou akci s někým blízkým, je snadné se od něj nevzdalovat a nechat jej, aby vás seznámil se svými příteli, které vy ještě neznáte.

Nejedná se však o doporučovanou metodu networkingu – jeho podstatou je rozšířit řady přátel a navázat užitečné vztahy.

K tomu je potřeba čas od času vystoupit z vlastní komfortní zóny a zahájit rozhovor i s cizím člověkem.

Dobré je to například u jídla v restauraci – posaďte se poblíž osob, které neznáte a započněte konverzaci. Více poslouchejte, než hovořte, a projevujte o společníkova témata k hovoru skutečný zájem.

 

Nemluvte o sobě příliš, raději naslouchejte

Toto pravidlo bylo krátce představeno v předchozím odstavci.

Networking je o navazování vztahů, a to pokud možno dlouhodobých – obchodních i osobních – ale pokaždé je kritické udržet svá mluvidla na uzdě a nehovořit po celou dobu jen o sobě.

Pokud by to samé předváděl vás společník, také by vám to nebylo příjemné.

Upřímně se zajímejte o podnikání a pracovní úspěchy dalších lidí, vznášejte doplňující dotazy k tématu a klidně projevujte emoce – mějte radost ze společníkova sukcesu, rozohněte se nad nespravedlností, která se mu přihodila, apod.

Pokud ten samý zájem dá najevo i protějšek, jste na dobré cestě k vytvoření plnohodnotného networkingového vztahu.

 

Oslovujte plaché osoby

Plachého člověka bezradně stojícího v koutě potkáte na všech typech eventů.

Poznáte ho spolehlivě:

  • Drží se co nejdále od velkých skupinek lidí
  • Nemluví
  • Pobyt v přeplněné místnosti je mu zjevně nepříjemný
  • S nikým se neodváží sám promluvit

Tyto osoby působí ztraceně a zranitelně, ale ve velkém procentu případů ve svém nitru skrývají skutečný poklad. Neváhejte a zkuste podobně zakřiknutého člověka oslovit.

Při networkingu oslovujte plaché osoby

Promluvte si s ním, ukažte přátelskou tvář, projevte zájem. Nepotrvá to dlouho a i takto plachý jedinec se rozmluví, a vy tak získáte jedinečnou šanci k získání nového kontaktu.

 

Oblékejte se formálně

Formální oblečení se hodí na akce typu workshop, firemní sešlost, konference, nebo přednáška. Nikdo vás pochopitelně nenutí jít v obleku nebo pouzdrových šatech s lodičkami na koncert, případně sportovní klání.

Nicméně je dobré vypadat uhlazeně, elegantně, klidně malinko ležérně.

Odborníci radí:

Nenechejte se ovládnout touhou ukázat co nejvíce luxusu. Nevěšte na sebe zbytečně předražené šperky a doplňky – to přihlížející spolehlivě odradí. Vsaďte na jednoduchost a nenucenost.

 

Pečujte o navázané kontakty

Navázáním kontaktu na společenské události by vaše snaha neměla skončit.

Získáte-li například od oslovených lidí vizitky, neváhejte se jim do druhého dne ozvat e-mailem a alespoň poděkovat za rozhovor, případně vyjádřit radost ze setkání.

Je-li kontakt naladěn na on-line konverzaci, zkuste mu v dalším e-mailu zaslat něco hodnotného – například triky a fígle z vlastního byznysu, různé návody a zlepšováky.

V konverzaci pokračujte i nadále.

 

Networking formou videa od odborníka

Jiný pohled: A co když jsou všechny rady, které jste o networkingu slyšeli, špatné? Co když nejde o setkání s cizími lidmi, ale o lepší pochopení stávající sítě, která už je kolem vás?

Podívejte se na video v angličtině (možnost zapnout ENG titulky) Davida Burkuse, autora knihy  “Friend of a Friend”

 

Úspěšný networking

Sami vidíte, že dobře provedený networking má (mimo jiné) jednu nesmírnou výhodu – shromáždíte-li dostatek kontaktů, získáte tím přístup ke všem jejich konexím a dalším kontaktům … a právě tímto způsobem se vytváří ona networkingová síť.

Jedná se jednoduchý systém: „Já znám někoho, ten zná někoho, ten zná někoho, …“. A takto klidně až donekonečna.

Z prvotního bodu (čímž jste vy) se rozbíhá klikatá a rozvětvená síť, spoje k dalším lidem, od nich k dalším, apod. A každý tento jedinec je doslova studnicí informací, nápadů, příležitostí a dobrých rad, které chce sdílet.

Nejlepší odměny: chcete zdarma 300 Kč nebo 500 Kč?
Přehled TOP peněžních odměn, které získáte zdarma.