Affiliate marketing je v současnosti jedním z nejvíce skloňovaných způsobů online výdělku, kterému se snadno můžete věnovat z pohodlí vašeho domova. Navzdory jeho stále větší rozšířenosti se ho spousta lidí obává z toho důvodů, že příliš netuší, co si pod tímto pojmem představit a jak teorii, kterou si nastudují na internetu, případně uvést v praxi.
V tomto článku vám nicméně předložíme podrobný návod, který vám objasní všechny největší nejasnosti a ukáže vám, jak s afilliate marketingem začít klidně už dnes.
Co je to affiliate marketing?
Ještě než se affiliate marketingu začněte věnovat, měli byste pochopitelně vědět, o co přesně kráčí. Slovo marketing je jasné, ale co affiliate? Tento rovněž anglický pojem znamená v doslovném překladu přidružený, či sloučený nebo i přijmout za člena. Může to být matoucí, ale přesná definice tohoto typu práce vám objasní, proč se tak jmenuje.
Nejlepší na affiliate marketingu je, že ho můžete provozovat ve větším měřítku. Typický prodejce obvykle prodává produkty pouze od jediné společnosti. V affiliate marketingu nicméně můžete propagovat produkty mnoha rozdílných společností a dostávat provize od všech z nich.
Jak affiliate marketing funguje?
Společnost obvykle každému člověku, který s nimi spolupracuje, poskytne vlastní odkaz na produkt, takže mohou sledovat, ze kterého webu zákazník přišel. Když na odkaz na vašem webu někdo klikne, na počítači společnosti se o tom uloží údaje, které společnosti pomohou přičíst určitý nákup té správné osobě.
Nemusíte se tak bát, že by provize náležící vám omylem obdržel někdo jiný, protože by od společnosti, s níž spolupracujete, obdržel stejný odkaz na produkt jako vy.
Jak to ale vypadá v praxi?
Inu, představte si, že čtenář vašich stránek si přečte příspěvek o nejlepších vysavačích. Poté klikne na jeden z affiliate odkazů umístěných v příspěvku a dostane se k danému produktu na Alze. I když se nákup rozhodne vyřídit později, stále dostanete provizi z prodeje, protože údaje o kliknutí v počítači společnosti zůstávají déle.
Kolik si můžete vydělat v oblasti affiliate marketingu?
Pokud budete psát stránky v angličtině či jiném světově rozšířeném jazyce, máte šanci na vyšší výdělky, než kdybyste psali v češtině. Obecně však platí, že na výši potenciálních výdělků v této oblasti není žádný limit. Záleží na vašem zaměření a množství práce, kterou jste ochotní affiliate marketingu věnovat.
Nejúspěšnější jednotlivci si mohou vydělat vyšší desetitisíce až statisíce korun každý měsíc, buďte však připraveni, že než se vaše pracovní činnost v tomto směru rozjede, začnete s mnohem menšími částkami. Dostat se na opravdu vysoké částky může vyžadovat roky tvrdé a usilovné práce.
Nenechte se tím však odradit a vytrvejte, protože čím déle budete v affiliate marketingu pracovat, tím se zvyšuje vaše šance, že i vy jednou dosáhnete těch nejvyšších platebních kategorií.
>> Zapojte se ZDE do jednoho z největších affiliate programů a vydělávejte affiliate marketingem
Jak s affiliate marketingem začít v 7 krocích
Jestli vás affiliate marketing zaujal a rádi byste mu dali šanci, vyzkoušejte následujících sedm kroků, které vám pomohou. Nikam nespěchejte a dejte si s každým načas, protože tím výrazně navýšíte svoje šance na úspěch.
Krok 1: Vyberte si platformu, na níž budete affiliate marketing provozovat
Teoreticky vzato můžete affiliate marketing provozovat na jakékoliv platformě. Funguje to dokonce i na sociálních sítích typu Instagramu. Je nicméně mnohem jednoduší si získat stálé publikum a navýšit vaše provize z prodejů skrze dvě platformy: blog nebo YouTube kanál.
Začít v dnešní době blogovat je relativně rychlé a snadné. Na internetu najdete mnoho online návodů, které vám poradí, jak začít. Navíc vás to ani nevyjde příliš draho, obvykle jen pár desítek či stovek korun za měsíc.
Jakmile je vaše stránka na světě, optimalizujte ji pro vyhledávače, abyste měli lepší šanci se v žebříčku stránek umístit na vyšší pozici. Poté začnete přidávat odkazy na spřízněné prodejní weby do vašich článků (jak konkrétně na to zmíníme později v tomto článku).
Druhou nejúspěšnější platformou v tomto směru je YouTube. Vytvořit obsah určený na YouTube a nahrát ho na tuto stránku je zcela zdarma, díky čemuž jde o ideální možnost pro mnoho lidí. Optimalizujte svá videa pro SEO a zahrňte affiliate odkazy do popisků jednotlivých videí.
Je nicméně vhodné poznamenat, že byste měli uvést skutečnost, že do příspěvku či videa zahrnujete affiliate odkazy. Na blogu toto prohlášení můžete napsat například do zápatí nebo pro něj vytvořit samostatnou stránku.
Je pravděpodobnější, že dostanete více kliknutí na přidružený web z vašeho blogu než z YouTube videa. Kvůli tomu se v tomto článku dále zaměříme výhradně na blogy.
Krok 2: Vyberte si zaměření blogu
Je nutné poznamenat, že pokud začnete blogovat dnes, čelíte velké konkurenci. Na internetu existují miliony blogů, i když je pravda, že mnoho z nich je neaktivních, stále jde o obrovské číslo.
Abyste měli šanci v této obří záplavě vyniknout, je nezbytné se soustředit na konkrétní oblasti. Vyberte si téma, které se orientuje na specifickou kategorii. Abychom uvedli příklad, téma „jídlo“ je nesmírně rozsáhlá kategorie. Místo toho, abyste se ji pokoušeli pokořit, vyzkoušejte něco konkrétnějšího, například „grilované jídlo“.
Mít úzké, předem definované zaměření vám pomůže si získat soustředěné publikum a také se potenciálně umístit výše ve vyhledávačích. Neměli byste se však zaměřit pouze na to, co zajímá ostatní lidi. Pokud budete blog tvořit sami nebo z větší části sami, zvolte něco, co zajímá vás. Mnoho blogů neuspěje kvůli tomu, že jejich majitelé nepřispívají dost často.
Takže pokud začnete psát o tématu, které vám přijde fascinující, budete mít mnohem větší šanci v tom vytrvat, i když věci hned nepůjdou tak, jak byste si možná představovali.
Krok 3: Vyberte si affiliate program, k němuž se připojíte
V současnosti existují tři základní typy affiliate programů, z nichž si můžete vybrat.
I.
Prvním z nich jsou vysoce placené, ale nízko-objemové affiliate programy. Jde o takové programy, které se zaměřují na specializované produkty s vysokými odměnami. Tyto programy platí více za jediný prodaný produkt, ale na druhou stranu jsou určeny primárně jen pro určitou, specializovanou skupinu zákazníků, pravděpodobně tak k jejich nákupu nezlákáte širokou veřejnost.
Tyto programy mají rovněž mnohem větší konkurenci, když dojde na zájem ze strany blogerů. Vzhledem k tomu, že pravděpodobně s affiliate marketingem začínáte, bylo by obtížné vydělat si smysluplnou částku peněz v konkurenčním boji se zkušenějšími pracovníky v této oblasti.
II.
Druhou variantou jsou affiliate programy pro produkty s nízkými výplatami, ale širokým okruhem zákazníků. Příkladem jsou PS4 hry. Mnoho lidí hraje PS4, ale běžná cena jedné hry je okolo tisícovky a provize z affiliate marketingu se pohybují v jednociferných číslech. To znamená, že za prodej jedné hry získáte okolo pár desítek korun, a to když budete mít štěstí.
Výhodou tohoto typu programů ovšem je, že nabízejí obrovské množství produktů, které můžete prodávat. Amazon má například affiliate program, v němž si můžete vydělat až několik procent z provizí na prakticky jakékoliv zboží, které Amazon prodává. Druhou výhodou je, že často dostanete provize z celého nákupu, nejenom z konkrétního produktu, který jste doporučili.
Pokud se tak zákazník přes váš blog dostane na Amazon a koupí kromě hry, již jste doporučili, například i dvě jiné, dostanete provize za prodej všech tří her. Aby se vám však tento typ affiliate programu vyplatil, budete potřebovat bohatou návštěvnost na vašem blogu.
III.
Třetí variantu představují vysoce platící programy se širokým zaměřením. Jde o produkty, které zajímají mnoho zákazníků, a zároveň platí vysoké provize. Jedním příkladem za všechny jsou třeba různé typy pojištění nebo kreditní karty. Nevýhodou tohoto typu produktů je, že jsou atraktivní pro zkušené affiliate pracovníky s letitou praxí, takže pro začátečníky v affiliate marketingu nemusí být zprvu úplně vhodné.
Konkrétní affiliate programy můžete snadno najít vyhledáváním na Google. Nebo pokud existuje produkt, který vás opravdu zajímá a rádi byste ho zkusili propagovat, oslovte přímo společnost, která ho vyrábí, a zeptejte se jich, jestli by měli zájem s vámi spolupracovat v oblasti affiliate marketingu.
TIP: AFFILIATE SYSTÉM S 25% DOŽIVOTNÍ PROVIZÍ a dalšími bonusy
>> Nabízejte tyto online kurzy a získávejte 25 % z každého prodeje navždy.
Krok 4: Vytvořte skvělý obsah
Pokud chcete v affiliate marketingu uspět, budete muset na svém blogu zveřejňovat vysoce kvalitní obsah, do něhož odkazy na produkty přirozeně zapadnou. Toho můžete docílit například tak, že v případě psaní recenzí dané produkty opravdu zakoupíte a otestujete je, abyste o nich mohli následně ve své recenzi zasvěceně hovořit a poskytnout návštěvníkům užitečné informace.
V případě, že nemáte dostatek peněz na to, abyste si zakoupili každičký produkt, o němž chcete psát, vždycky můžete začít psát články o tom, co již máte doma. Například jestliže píšete blog o technologiích, můžete začít psaním recenzí o technických přístrojích, které již vlastníte.
Krok 5: Získejte publikum
Po vytvoření kvalitního obsahu vašeho blogu se jako další krok musíte zaměřit na získání publika. Čím více lidí si vaše články přečte, tím více z nich klikne na odkazy na produkty. Existují tři nejčastější strategie, jak sehnat více čtenářů.
I.
Prvním z nich je placená návštěvnost, které docílíte například skrze PPC reklamy. To ovšem pochopitelně stojí peníze, takže nemusí jít o vhodný krok pro začátečníky v affiliate marketingu.
II.
Mnohem praktičtější pro vás je druhý způsob, jímž je využívání SEO. To je téma na samostatný článek, ale ve zkratce, SEO zahrnuje optimalizaci stránek tak, aby se umístila na vyšší pozici ve vyhledávačích, jako je Google. Za tímto účelem je vhodné využívat patřičná klíčová slova, která lidé často vyhledávají, aby při jejich zadání do Google nebo jiného vyhledávače zavítali právě na váš blog.
III.
Třetí nejrozšířenější variantou je vytvoření seznamu kontaktů, e-mailů, skrze který můžete se svými čtenáři následně komunikovat. Použijte tento seznam, abyste čtenářům dodali informace o novém obsahu. Tím jim dodáte motivaci se na váš blog pravidelně vracet, což povede k většímu počtu kliknutí na odkazy na produkty a k vyššímu množství prodejů.
Seznam čtenářů získáte tak, že jim nabídnete možnost se zapsat k odběru zpráv přímo na vašich stránkách. Pokud je vaše články budou zajímat a přinášet jim užitnou hodnotu, šance je poměrně vysoká, že se na váš blog budou chtít i v budoucnu vracet a k odběru se zapíšou.
Krok 6: Získejte kliknutí na odkazy ve článcích
Jenom protože jste na svém blogu uveřejnili skvělé články, nemáte zaručeno, že lidé na odkazy v nich opravdu kliknou. Hodí se uvážit hned několik věcí.
První z nich je umístění odkazu. Pokud se nachází na konci stránky, kam lidé málokdy dočtou, mnoha kliknutí na odkazy se nedočkáte. Na druhou stranu příliš mnoho odkazů na jediný text působí přeplácaně a návštěvníky blogu odradí od čtení. Je důležité najít rovnováhu mezi oběma těmito možnostmi.
Odkazy zapracujte organicky do textu, tak aby působily přirozeně. Hodí se s nimi například nezačínat hned v první větě, ale přidat je do článku o něco později, například když poprvé zmíníte název produktu, na který píšete recenzi.
Důležitou roli hraje i pojetí článku. Grafické prvky jako tabulky, seznamy a podobně pomohou nasměrovat čtenářovu pozornost a učiní článek vizuálně atraktivnějším, tedy i snazším k přečtení.
Krok 7: Přeměňte kliknutí v prodeje
V affiliate marketingu musí dojít k dvěma krokům, abyste si mohli vydělat peníze.
- Prvním z nich je kliknutí na stránku produktu. Tento krok máte plně pod kontrolou. Použijte strategie zmíněné výše, abyste vylepšili šance, že na odkazy ve článcích budou čtenáři vašeho blogu opravdu klikat.
- Druhým krokem je zakoupení daného produktu návštěvníkem vašich stránek. Tuto část bohužel již nikterak neovlivníte.
Co ale můžete udělat, je poohlédnout se po prodejcích s prokázanými solidními prodejními výsledky. Například tak, že prozkoumáte internet a podíváte se, v jakém affiliate programu lidé vydělávají slušné peníze. Někteří blogeři přímo odhalují, kolik peněz vydělávají díky různým dohodám v oblasti affiliate marketingu, například při spolupráci s již zmíněným Amazonem. Můžete se prací jiných blogerů nechat inspirovat, připojit se k danému programu a propagovat stejné produkty.
Anebo pokud o affiliate programu, k němuž byste se rádi připojili, není dostupných mnoho informací, jednoduše se poptejte na detaily. Například by vás mohlo zajímat, kolik si měsíčně vydělávají nejlepší spolupracovníci programu. Podle toho se pak můžete rozhodnout, jestli ten který affiliate program stojí za váš čas a to, abyste ho propagovali.
Mnohdy nejjednodušším krokem je spolehnout se na svou intuici. Pokud vám na programu nebo produktu, jehož propagaci zvažujete, něco nesedí, nikdy byste si ho sami nekoupili nebo ho nedoporučili své rodině či přátelům, pak je rozhodnutí jednoduché – nepropagujte ho. Obdobná obezřetnost a důvěřování vlastnímu rozumu je ostatně základem úspěchu v oblasti affiliate marketingu jako celku.