Jak vydělávat na doménách? Jedním ze způsobů, jak si vydělávat z pohodlí domova, ať už jako freelancer nebo člověk se stálým zaměstnáním, je prodej domén. Ten v České republice stále není tak známý, ale v zahraničí se těší velkému renomé. Ještě než se do něj pustíte, měli byste nicméně znát následující důležité informace, které se k této činnosti vážou.
Jak vydělávat na doménách
Jak funguje vydělávání na doménách?
Základní princip vydělávání na doménách je jednoduchý. Člověk zakoupí za určitou částku internetovou doménu, a následně ji za určitý čas prodá za vyšší sumu, než za kterou si ji sám pořídil.
Takto řečeno to zní docela jednoduše, ale pokud chcete s touto činností začít, přijdou vám vhod následující kroky, jak na to.
1. Vyberte si užší oblast, na kterou se zaměříte
Na internetu najdete miliony různých domén z rozmanitých oblastí. Některé z nich se věnují tomu stejnému tématu a mají stejnou adresu, odlišuje je pouze koncovka webu (tou se myslí například .com, v českých končinách .cz). Jedním ze způsobů, jak najít oblast, v níž domény ještě nejsou úplně vytěžené, je zaměřit se na tematický okruh, v němž se výborně orientujete a vyznáte.
Jestli je tedy vaším zájmem právo, zaměřte se na domény s touto tematikou. Anebo milovníci veganské stravy pro lidi držící bezlepkovou dietu budou slavit větší úspěch, když dojde na hledání a prodávání domén, které reflektují toto zaměření.
Důvod, proč pracovat s doménami v oblasti, která je vám blízká, je to, že budete snáz schopní určit, jaký název domény by mohl mít cenu pro ostatní lidi. Čím vyšší hodnotu určitý název má, tím existuje větší šance, že doménu úspěšně prodáte a vyděláte si tím hezké peníze.
Jestli jste identifikovali svou cílovou oblast, ale nevíte, jaké názvy by byly nejlepší, může vám například pomoct si vyhledat klíčová slova, která se k vámi vybrané oblasti vztahují. Klíčová slova najdete díky službám, jako je Google Trends a jí podobné. Uvidíte díky tomu, co zrovna frčí, co je populární a mohlo by se dobře prodávat.
Navíc vám to umožní pochopit, na co se orientuje vaše cílové publikum – tedy lidé, kteří v ideálním případě vámi zakoupené domény budou mít zájem od vás odkoupit.
2. Najděte názvy domén, které mají přidanou hodnotu
Samozřejmě, aby lidé od vás doménu odkoupili, názvy domén by měly mít přidanou hodnotu, kterou můžete zákazníkům zmínit. Zkuste se na chvíli vžít do vašich potenciálních klientů a představte si, jakou doménu byste pravděpodobně chtěli vy, kdybyste byli na jejich místě.
Po čem byste se sháněli a co by vás naopak nezajímalo? Jaký název domény by pro vás měl hodnotu, pokud se pohybujete v oblasti, kterou jste si vybrali v předchozím bodu?
Jestliže máte problém pochopit uvažování vašich možných zákazníků, položte sami sobě několik následujících otázek. První z nich je – jaký zisk by nákup domény přinesl člověku, který ji od vás odkoupí? Jaké názvy domén používají jiní lidé pohybující se v dané oblasti? Hlavní otázkou pak je – koupili byste vy sami určitou doménu, kdybyste pracovali v této oblasti/průmyslu?
3. Zkontrolujte dostupnost domény anebo domén
Platí přitom, že abyste doménu mohli zakoupit a poté vydělat na jejím prodeji, doména musí být dostupná (to zkontrolujete např. zde). Nikdo nechce strávit dlouhé hodiny výzkumem klíčových slov a jim podobných, jen aby zjistil, že doména, kterou si vyhlédnul jako ideální pro prodej a získání peněz, není momentálně k dispozici.
I pokud je doména momentálně ve vlastnictví někoho jiného, můžete se vždy porozhlédnout, jestli ji používají, a pokud ne, plánují ji prodat? Jestliže ano, v tom případě ji můžete zkusit zakoupit od současného vlastníka, pokud si tedy nechcete vybrat nové názvy domén, které by zabrané být nemusely.
4. Ohodnoťte cenu domén
V tomto bodě byste již ideálně měli mít vybrané domény nebo doménu, o kterou máte zájem. Ještě než ji však zakoupíte, zamyslete se, jestli je cena požadovaná za doménu rozumná. Na internetu naštěstí najdete několik dostupných nástrojů, které vám mohou pomoct ohodnotit cenu domény. Nástroje ohodnocují většinou .com domény.
Mezi ně patří například GoDaddy. Tento online nástroj je dostupný zdarma a pomůže vám si vytvořit přibližnou představu, jaká je finanční hodnota domény, kterou jste si vyhlédli a rádi byste ji zakoupili. Kromě toho vám GoDaddy ukáže příklady několika dalších domén ze stejné nebo obdobné oblasti, které se již prodaly a cenu jejich prodeje.
Výhodou je, že nástroj nabídne i další potenciální názvy domén, které byste mohli zakoupit, v souvislosti na tom, co jste vyhledávali, jakou konkrétní oblast.
5. Propagujte svou doménu
Jak vydělávat na doménách? Závěrečným tipem, bez kterého se nikdo neobejde, pokud chce vydělávat na doménách, je propagovat svou doménu či domény před co nejširším okruhem lidí. Aby vaši doménu mohl někdo koupit, pochopitelně se o ní musí napřed dozvědět, musí vědět, že je aktuálně k dispozici.
Při výběru portálu, kde budete svou doménu nabízet, se zaměřte na několik důležitých faktorů. Prvním z nich je důvěryhodnost portálu. Zjistěte, jak dlouho portál působí na trhu, jaké se těší reputaci, jak ho hodnotí ostatní uživatelé, kteří jeho služby využili před vámi. Ideální portál pro prodej vaší domény by také měl mít silnou distribuční síť.
Webový portál Afternic.com například dokáže doménu nabídnout milionům potenciálním kupcům.
Pro české domény (.cz) můžete použít např. Webtrh nebo dAukce.
Matematika v tomto případě hovoří jasně – před čím větší publikum vaši doménu určenou k prodeji dostanete, tím je větší pravděpodobnost, že o ni někdo projeví zájem, koupí ji a vy si vyděláte peníze.
TIP: Chcete vydělávat jinak? Podívejte se na další způsoby zde.