Investice do startupů: kde najít příležitosti a co byste měli vědět

Jak na investice do startupů? Když pomineme nejobvyklejší způsoby investování, jako jsou akcie, nemovitosti, popřípadě drahé kovy, nabízí se ještě jiná, méně rozšířená, ale rozhodně zajímavá varianta, které stojí za to věnovat pozornost.

Je jí investování do startupů. Protože se o něm příliš nemluví, mnoho lidí stále neví, jak to přesně funguje a na co by si měli dát pozor, když vybírají vhodný startup na investici.

Jestli je to i váš případ, tento článek nastíní, co byste měli vědět a jak postupovat, pokud se rozhodnete investovat do startupu.

Níže najdete konkrétní místa, kde najít příležitosti na investice do startupů.

 

Investice do startupů: kde najít příležitosti a co byste měli vědět

Potkejte zakladatele startupu

Staré známé pořekadlo, že byste měli investovat nikoliv do společností, nýbrž do lidí, je možná klišé, ale z dobrého důvodu. Opravdu to tak funguje.

Vytvořit podnik je nesmírně obtížný cíl, a problémy se budou objevovat na každém rohu. Bez vedení zapáleného zakladatele, který je na sto procent oddaný své vizi, startup nemá šanci v drtivé konkurenci dnešního trhu uspět.

Proto byste se měli s jeho zakladateli seznámit, promluvit si s nimi a zjistit, jak se k práci a podnikání opravdu staví, jaké jsou jejich cíle a jak jich chtějí dosáhnout.

V jednání se zakladateli startupu je pak nesmírně důležitá zejména upřímnost. I když zrovna jde o peníze, obě strany by měly s tou druhou jednat otevřeně a na rovinu.

Pokud totiž má člověk investovat, musí vědět, do čeho jde, a to zahrnuje znát dobré i slabší stránky dané společnosti.

Prozkoumejte reakci zákazníků

Tento bod je často opomíjený, ačkoliv dává perfektní smysl. Dokonalý pitch startupu vás může oslnit, ale to neznamená, že si daný produkt nebo služba stejně tak dobře povede na trhu. Snažit se totiž odhadnout, co na trhu uspěje, je vysoce nejistá záležitost.

Zakladatelé startupu tak mohou mít úžasnou vizi, ale pokud do ní chcete vložit peníze, měli byste se zajímat o to, jak si jejich produkt vede v současnosti. Jestliže již společnost získala jistý zájem veřejnosti a zákazníci používají to, co nabízí, jde o veliké plus.

Ujistěte se, že se k sobě hodíte

Investování není hledání partnera, ale některé věci má podobné. Předtím než investujete do startupu, měli byste se ujistit, že jeho zakladatelé sdílí stejné hodnoty jako vy a vyrábějí produkty, v něž věříte.

Z toho důvodu je vhodné produkt nebo službu společnosti vyzkoušet ještě předtím, než se uvolíte k poskytnutí investice. Tímto způsobem můžete o vyhlídkách společnosti kolikrát vyčíst mnohem víc než z hromady předložených finančních analýz.

Investovat do společností, jejichž hodnot si ceníte, má ještě jednu, okrajovou výhodu. Pokud investujete například do deseti startupů, povedete si dobře v případě, že jeden nebo dva z nich prorazí.

Ale v případě, že se vám náhodou nebude dařit, alespoň ne ze začátku, budete se s potenciálním neúspěchem smiřovat mnohem lépe, jestliže budete mít čisté svědomí a budete vědět, že jste při investici poslouchali svůj úsudek a nečinili žádné morální kompromisy.

investice do startupů_kancelář

Vyhýbejte se společnostem, co činí přehnané sliby

Podnikatelská činnost zahrnuje mimo jiného i schopnost prodávat, zejména jestli zakladatelé startupu shánějí finanční prostředky. Ale pod vší tou reklamou a pozlátkem musí jako základ stát solidní podnik.

Jestliže tomu tak není, mělo by vám to posloužit jako varování, že máte raději jít o dům (či společnost) dál.

Jak takovou nedůvěryhodnou společnost poznat?

Dejte si pozor na startupy, které překypují nehoráznými tvrzení a činí sliby, které mohou jen těžko splnit. Jistě, každý startup by se chtěl stát tím dalším miliardovým hitem, ale jen málokdo této pozice na trhu a nesmírného bohatství opravdu dosáhne.

Ve skutečnosti jde o velice vzácnou situaci. Pokud se tedy zakladatel startupu ohání milionovými či vyšší zárukami, pravděpodobně má zkreslený smysl skutečnosti, trpí iluzemi, a je tedy vhodné se jeho společnosti vyhnout co nejvíce zeširoka.

Sledujte pozorně pitch

Pitch startupu, během kterého se vás zakladatelé společnosti pokusí získat jako investora, je klíčovým momentem, který byste měli pozorně sledovat. Možná je pro vás lákavé mít pouhou neformální konverzaci se zakladateli, ale místo toho byste si měli stanovit formální schůzku, během níž proběhne pitch.

Tímto způsobem dáte danému týmu najevo, že k investici přistupujete seriózně a nenecháte se obalamutit.

Co se podoby pitche týče, ten se liší společnost od společnosti, ale standardní, solidní pitch trvá zpravidla patnáct až třicet minut a měli by se ho zúčastnit ideálně všichni zakladatelé startupu.

Během pitche pozorně naslouchejte, dělejte si poznámky a hlavně klaďte mnoho doplňujících otázek v případě, že by vám cokoliv nebylo jasné nebo by si žádalo podrobnější vysvětlení.

investice do startupů_lidé jsou důležití

Proč je pitch tak důležitý?

Inu, již během něj můžete odhalit, jestli to startup bere vážně a je solidní.

Mezi příznaky značící, že tady něco nesedí, patří především následující:

  • neochota vám cokoliv sdělit, dokud nepodepíšete smlouvu o nešíření informací
  • zakladatelé vám nabízejí všelijaké výhody a zdůvodňují je tím, že jste první investor vůbec
  • slibují vám, co všechno ze spolupráce s nimi získáte, aniž by svá tvrzení podložili jakýmikoliv hmotnými důkazy
  • a ohánějí se tím, jak zanedlouho všichni dosáhnete úžasného bohatství (bez toho, aniž by měli jediného zákazníka).

To vše jsou ukazatelé, že od tohoto startupu byste se měli držet co nejdále.

 

 

Pozor na rizikové oblasti

V roce 2019 mnoho investorů vydělává peníze v oblastech, které jsou při bližším pohledu značně rizikové, jako jsou například kryptoměny nebo marihuana.

Svět startupů je ovšem už tak dost rizikový, proto nezvyšujte risk ještě tím, že byste investovali do podniku, jehož existence spočívá na tom, že se vyhýbá zákonům nebo je překrucuje k obrazu svému.

To rozhodně není základ solidního podnikání ani dlouhodobé stability, a přinese vám tak akorát starosti (o riziku ztráty peněz ani nemluvě).

Znejte všechna čísla

Nikdy se při investici do startupu neřiďte odhadem někoho jiného, jakou má daná společnost hodnotu. Místo toho si ideálně vytvořte vlastní názor.

Požádejte zakladatele o jejich dosavadní výsledky a dokumenty a zjistěte, jestli se vám vaše investice má šanci vyplatit.

Je rovněž dobré se ještě před poskytnutím investice zakladatelů startupu na rovinu zeptat, kolik peněz již vybrali.

Pokud jste první přispěvatel, měl byste to vědět ještě předtím, než cokoliv podepíšete.

Na druhou stranu, jestliže již startup zvládl vybrat mnoho peněz od jiných investorů nebo ideálně od svých zákazníků, to by mohlo utišit vaše případné obavy a naznačit, že startup má do budoucna slušný potenciál uspět.

Porovnejte startup s ostatními

Kromě zhodnocení dosavadních individuálních výsledků startupu byste se při svém výběru měli zaměřit rovněž na to, jak si daný startup vede v porovnání se společnostmi zaměřujícími se na stejnou činnost, produkt, či segment trhu.

Je trh podobnými produkty již přesycený? Či startup naopak narazil na díru na trhu, kterou má potenciál zaplnit? Když sami sobě zodpovíte na tyto otázky, pomůže vám to ujasnit si, jestli má vaše investice potenciál se do budoucna vyplatit či nikoliv.

Jak investovat do nemovitostí s málem peněz

 

Investujte do rozdílných startupů

Tento tip se vztahuje zejména na zkušenější investory, začátečníkům se doporučuje číslo startupů, do nichž investujete, zprvu omezit na nižší počet.

Jestli však již máte v této oblasti předchozí zkušenost, je vhodné investovat do více rozdílných startupů.

Někteří odborníci uvádějí jako minimální počet deset až dvacet.

Ať už si však vyberete startupů, kolik chcete, zkuste investovat do startupů v rozdílných sektorech a průmyslech, pokud tedy vyrábějí produkty či nabízejí služby, jejichž hodnotu shledáváte užitečnou.

Hlídejte si novinky o startupech

Jakmile jste se tedy rozhodli investovat a uzavřeli dohodu, měli byste sledovat nejnovější zprávy o startupech, do nichž jste investovali.

Kontrolujte platformu aspoň jednou týdně, abyste zjistili, jak si startup vede a jaký činí pokrok k cílům, které vám zakladatelé startupu ideálně předestřeli během pitche.

Přečtěte si níže, kde najdete příležitosti pro investice do startupů.

 

Kde investovat do startupů?

Dejme tomu, že jste se již rozhodli investovat do startupu a nyní chcete určit, jaký startup by pro investici byl ten nejvhodnější.

Pokud nechcete trávit hodiny času tím, že byste prohledávali internet a snažili se najít ten jeden, správný startup ideální právě pro vás, následující řešení vám jistě přijdou vhod.

Crowdfundingové platformy

V případě, že chcete začít na menších částkách, crowdfunding je nejlepší cestou, jak se zapojit do činnosti rozvíjející se společnosti.

Zejména v zahraničí existuje spousta platforem, které vám dovolí investovat klidně pouhých sto dolarů (přibližně 2 400 Kč) do prověřených startupů.

Příkladem takového zahraniční platformy je například SeedInvest, který přijímá méně než jedno procento společností žádajících o investice, takže víte, že na platformě spatřujete pouze to nejlepší z nejlepšího.

CrowdedHero

Zajímavou alternativou je CrowdedHero, kde se s vaší investicí (min. 50-100 eur) do rostoucích společností stáváte spolumajitelem/akcionářem.

CrowdedHero logo

CrowdedHero je crowdfundingová platforma, kde můžete investovat do různých projektů v EU.

Jedná se o investice do nových i zavedených společností s možností získání významného zhodnocení.

Podívejte se na připravované projekty v CrowdedHero:

CrowdedHero investice do startupů

 

Investice do startupů či zavedených firem z českého či slovenského prostředí můžete hledat např. tady:

Crowdberry.eu

Keiretsuforum.eu

Zkusit můžete také platformy Busyman.cz, Ventureclub.cz či Startupstart.cz.

 

Podívejte se na další možnosti investování zde.

 

Konference, soutěže a summity

Při navázání spolupráce se stejně dřív nebo později setkáte se zakladateli startupu osobně, tak proč ono setkání neuspíšit?

V dnešní době se mnohdy konají veřejné konference a podnikatelské trhy, na nichž zakladatelé startupů mají příležitost předložit publiku své projekty a případně získat investory či navázat jiné užitečné kontakty.

Tyto konference jsou dobré zejména v tom, že kromě osobního kontaktu máte možnost porovnat kvality více různých startupů a vybrat ten nebo ty, které vám nejvíce vyhovují a jeví se vám jako nejsolidnější.

Obdobně soutěže dávají příležitost zakladatelům startupů na jejich činnost strhnout pozornost.

V hledání podobných soutěží a jejich potenciálních výherců vám postačí internet. Soutěží se každý rok koná více, stačí tedy jen hledat.

Networking

Networking se v současné společnosti skloňuje čím dál tím víc, a z dobrého důvodu.

Osobní kontakty skrze známé, kteří vás nasměrují na startupy a zakladatele, jež sami znají, vám mohou výrazně usnadnit hledání vhodného startupu.

Pokud žádné takové známé nemáte, obraťte se na online networkingové platformy.

Nejznámější z těchto platforem je LinkedIn, kde můžete najít takřka každého profesionála, který to se svou prací a kariérou myslí vážně.

Můžete se zaměřit na konkrétní oblast a podle ní vyhledávat. Jestli chcete hledat vyloženě startupy, úžeji zaměřená je platforma Angel.co, kde opět můžete filtrovat výsledky podle zaměření kýženého startupu.

Investice do startupů je velmi zodpovědný krok, který je třeba si pečlivě promyslet. Také nelze očekávat návratnost vašich investic ihned, doporučuje se investice držet aspoň několik let, kolikrát až deset let.

Jestli však chcete mít povědomí o tom, jaké panují trendy na trhu a které společnosti jsou na vzestupu, a připojit se k jejich úspěchu, investice do startupů by vám mohly vyhovovat a představovat chytrý způsob využití vašich finančních zdrojů.

A třeba jednou investujete do startupu, který si koupí světový hráč jako v těchto případech.