Co je to metaverse a jak do něj investovat [2023]

Co je to metaverse? Metaverse není jen aktuálně nejmódnější slovo IT průmyslu, ale také velmi rychle se objevující (virtuální) realita.

Na jakém principu funguje metaverse, kdo se podílí na jeho utváření a jak do této atraktivní oblasti s velkým potenciálem investovat?

To vše a mnoho dalších cenných informací o metaverse se dozvíte v následujícím článku.

 

Metaverse je to, o čem se všude mluví. S dlouhodobým závazkem Facebooku stát se králem digitálního vesmíru metaverse, to vypadá, že se tento tech-sociální svět stane realitou zítřka.

V následujícím článku se zaměříme na základní aspekty metaverse, tak abyste se i vy mohli stát součástí této žhavé sítě 3D virtuálních světů zaměřených na sociální propojení.

Od té doby, co se Facebook 28. října 2021 přejmenoval na Meta, je mlhavý koncept metaverse, který inspiroval nový název této nejznámější sociální sítě, žhavým tématem diskuse.

Třebaže se může zdát, že metaverse je produktem divokých ambicí společnosti Meta, není tomu tak. Ve skutečnosti se jedná o nový směr vývoje internetu a digitálního světa obecně.

Co je to metaverse, kde se vzal a na jakém principu funguje?

To se dozvíte v následujících odstavcích.

Nebude chybět ani informace, jak do oblasti metaverse investovat ještě teď – v jeho počátcích – a vytěžit z něj tak maximum.

 

Co je to metaverse?

Samotný pojem „metaverse“ je relativně starý – poprvé se objevil již v roce 1992 – a to ve sci-fi románu Neila Stephensona, který v knize popisuje nástup dystopické digitální reality, ve které se fyzický svět stal neobyvatelným a jediným východiskem je virtuální realita.

Pokud se vám zdá být Stephensonova vize metaverze zdá povědomá, je to proto, že masivní online hry pro více hráčů (MMOG nebo častěji MMO) sdílejí mnoho jeho vlastností.

Například ve hře  Second Life (hra vydána v roce 2003) si uživatelé mohou přizpůsobit realistické avatary, setkávat se s ostatními hráči, vytvářet virtuální předměty, vlastnit virtuální majetek a vyměňovat si zboží a služby.

virtuální metaverse

Virtuální zážitky jako Second Life lze popsat jako protometaverse.

Proč ta předpona „proto“?

Protože světy existují izolovaně, každý je digitálním ostrovem, jehož obyvatelé i jejich virtuální majetek ostrov nikdy neopustí.

Samotný metaverse není nějaký velký virtuální zážitek – je to další verze internetu.

Metaverse by napodoboval zážitky ze skutečného světa, kde by se prvky rozšířené reality AR (Augmented Reality) a virtuální reality VR (Virtual Reality) kombinovaly, aby uživatelům umožnily zažít hmatatelné podmínky neomezené fyzikálními zákony.

Ať už se to týká cestování, hraní, práce nebo běhu, teoreticky to všechno můžete dělat v digitálním světě metaverse.

Již zmiňovaná společnost Facebook popisuje metaverse jako sjednocení fyzické a virtuální reality umožňující peer-to-peer, realistickou interakci v digitálním pracovním prostředí.

„Přešli jsme z počítače přes web na mobil; od textu přes fotografie až po video. Ale toto není konec řady,“ napsal Zuckerberg svým zaměstnancům. „Příští platforma bude ještě více pohlcující – ztělesněný internet, který budete moci prožívat, nejen se na něj dívat. Říkáme tomu metaverze a dotkne se každého produktu, který vyrobíme.“

Jak zjistíme dále v tomto článku, sociální síť Facebook není jediným nositelem konceptu metaverse.

Mezi komerčními společnostmi i nezávislými projekty by se našli i další vizionáři, kteří do metaverse vkládají své naděje.

Toto digitální prostředí se smíšenou realitou využívají centralizovaný i distribuovaný přístup k mainstreamingu s pomocí vývoje softwaru AR i VR se tak pomalu rozrůstá.

 

Čím se vyznačuje metaverse?

Má-li se metaverze stát ztělesněným internetem, pak musí mít určité vlastnosti, které jej oddělují od izolovaných zážitků virtuální reality, jako je hra Second Life.

Metaverse můžete vidět jako masivně škálovanou a interoperabilní síť 3D virtuálních světů vykreslených v reálném čase, kterou může synchronně a trvale prožívat efektivně neomezený počet uživatelů s individuálním pocitem přítomnosti a s kontinuitou dat, jako je identita, historie, oprávnění, objekty, komunikace a platby.

 

Hlavní vlastnosti metaverse

Pro lepší přehlednost níže uvádíme jednotlivé vlastnosti metaverse:

  • Interaktivní
  • Interoperabilní
  • Renderováno v reálném čase (referování = tvorba reálného obrazu na základě počítačového modelu)
  • Propojení 3D virtuálních světů
  • Neomezený počet uživatelů
  • Individuální pocit přítomnosti
  • Kontinuita dat
  • Masivně zmenšený
  • Synchronní
  • Nepřetržitý

 

Níže se zaměříme na dvě nejvíce definující charakteristiky platformy metaverse:

Interaktivita

Technologie metaverse by představovala souhru mezi aspekty AR i VR. Očekává se, že aplikace metaverse bude mít zdání prostoru a času podobné skutečnému světu.

Interakce ve fyzickém světě mohou být vizuální, sluchové a dynamické povahy. Očekává se, že platforma metaverse bude poskytovat zkušenosti na stejných principech pro digitální spolupráci.

 

Interoperabilita

Aplikace metaverse by měla být interoperabilní mezi jednou nebo více platformami metaverse.

Vývoj aplikace metaverse ukazuje na pestré spektrum technologických horizontů, které zbývá otestovat.

V závislosti na tom, kdo jej vyvíjí, se jeho ustanovení mohou pohybovat od omezujících zkušeností až po proměnlivé – tedy ty s otevřeným koncem.

Stejně tak není nouze o sady nástrojů, které lze nasadit pro manifestaci této budoucí reality v praxi.

 

Potenciál odvětví metaverse

Očekává se, že trh s technologiemi metaverse bude do roku 2025 oceněn na 800 miliard USD a do roku 2030 by mohl dosáhnout hranice 2,5 bilionu USD.

Odvětví se těší vnější pozornosti, kterou potřebuje k vývoji potřebné technologie. Pojďme prozkoumat některé z předních projektů, které urychlily vznik technologie metaverse.

 

Nejlepší projekty metaverse, o kterých byste měli vědět

Na trhu se vytříbila velká technologická elita soustavně pracující na technologii umožňující metaverse.

Níže naleznete nejperspektivnější projekty v tomto odvětví.

 

Microsoft Metaverse Stack

Začátkem roku 2021 na konferenci Microsoft’s Build Conference se generální ředitel Satya Nadella zmiňoval o probíhajících snahách vytvořit reprezentativní vrstvu infrastruktury, která bude potomkem vyvrcholení fyzického a digitálního světa.

Prostřednictvím tohoto podnikového metaverse by vývojáři měli možnost replikovat reálná aktiva, jako jsou pracovní prostory, sklady, maloobchodní prodejny atd., na platformu Microsoftu.

Na rozdíl od fantazijních avatarů, se kterými se publikum seznámilo při přeměně Meta na Facebooku, by platforma Microsoft byla ukotvena mnohem blíže realitě.

Vytvoří digitální dvojče reálného světa zaměřující se na širší okruh služeb, které mohou megakorporace využívat.

Výrobní subjekty by například mohly školit zaměstnance pomocí metaverse VR.

Podobně by školení pracovní síly dostalo zcela nový význam s metaverse AR, kde by digitálně mapované simulace umožnily inženýrům měnit a ověřovat návrhy součástí. V podstatě to znamená nástup metaverzní umělé inteligence, která by se mohla učit prostřednictvím sběru dat.

 

Nvidia Omniverse

Nvidia spustila svou platformu Omniverse v roce 2019. Společnost zvolila otevřený přístup, čímž pozvala podnikové klienty, aby si Omniverse vyzkoušeli.

Vývojáři mohou vytvářet, licencovat a distribuovat aplikace s více než 200 předpřipravenými rozšířeními.

Nvidia využívá technologii Universal Scene Description společnosti Pixar.

Richard Kerris, viceprezident společnosti Omniverse, popisuje USD jako moderní ekvivalent HTML pro budoucí platformy virtuální a rozšířené reality.

Když podrobněji rozvádí svůj příklad metaverze, signalizuje, že vývoj USD by hrál stejnou roli pro ekosystémy smíšené reality, jakou sehrál vývoj HTML pro 2D web.

Nvidia prezentuje svůj „všesvět“ jako 3D webový prohlížeč, do kterého se lze přihlásit pomocí „pracovních stanic a notebooků“.

 

Facebook

Na rozdíl od Microsoftu a Nvidie, které byly na začátku zrodu metaverse, Facebook ještě neodhalil funkční zapojení svého metaverse AR.

Společnost zabývající se sociální technologií však dala jasně najevo své záměry tím, že slíbila vytvořit v Evropě 10 000 pracovních míst věnovaných projektům metaverse AR a metaverse VR.

V dohledné budoucnosti se očekává, že tato oblast pohltí asi 30 % cash flow Facebooku.

 

Epic Games Metaverse

Herní společnost vyčlenila na svou verzi metaverze fond ve výši 1 miliardy dolarů, ale na rozdíl od jiných se Epic Games snaží vytvořit platformu s otevřeným zdrojem pro uživatele.

Zdá se, že může existovat několik typů metaverzí, jak se ukázalo v případě blockchainů, přičemž vedení se ujímají vynalézavé společnosti a další následují jejich příklad.

 

Technologie podporující odvětví metaverse

Podívejme se na některé technologie vytvářející změny, které umožní fungování metaverse.

 

Blockchain a kryptoměna

Pokud se kryptoměny snažily najít vhodné aplikace k širšímu přijetí, nyní se jim to povedlo. Digitální měny lze použít k pobídce k nákupu a prodeji aktiv ve virtuálních světech.

sw metaverse

K prokázání vlastnictví a pravosti lze použít nezaměnitelné tokeny (NFT). Blockchainy by legitimizovaly ukládání, důvěryhodnost a přenos krypto-hodnoty, jakmile se metaverse rozběhne.

Blockchainy prokázaly svůj interoperabilní, neměnný a škálovatelný charakter, který tato technologie virtuální reality tak zoufale potřebuje.

Společně s kryptoměnami budou fungovat jako technologický pilíř, který dá vzniku metaverse.

 

Rozšířená realita a virtuální realita

AR a VR jsou základními kameny pro projekty metaverse.

Systémy rozšířené reality fungují na třech základech, a to na propojení reálného a virtuálního prostředí, interakci v reálném čase a přesné 3D vizualizaci objektů.

Aplikace AR mají náskok před aplikacemi VR v míře osvojení, protože je lze nainstalovat a používat na jakémkoli zařízení s kamerou.

AR přidává do objektů pohlcující prvky, které působí jako informační zesilovač. Uživatelé tak nepotřebují přídavná zařízení, aby mohli zažít AR.

žena v metaverse

VR je na druhé straně zcela simulovaný zážitek v umělém digitálním světě. Používá se k poskytování smyslových zážitků na úrovni fyzické reality uživatele.

VR jsou o něco dražší než systémy AR, protože je k nim zapotřebí další vybavení, jako je náhlavní displej nebo multimodální projekční plátna.

Je to kombinace AR a VR, označovaná také jako Extended Reality (XR), kterou bychom zažili v aplikacích metaverse.

 

Umělá inteligence (AI)

Umělá inteligence jako akademická disciplína dospěla ke svému vrcholu.

Aplikace AI sahají daleko do obchodního světa, ať už jde o automatizované rozhodovací systémy, samořídící auta nebo doporučovací algoritmy.

Hovoří se o implementaci metaverzní umělé inteligence pomocí nehrajících postav (NPC).

NPC jsou vedlejší prvky, které jsou integrovány do hry a poskytují interaktivní zážitky ve virtuálním prostředí. Výzkum je zaměřen na rozšíření metaverse AI a živého 3D nastavení o totéž.

Nejlepší na tom je, že AI NPC lze přizpůsobit tak, aby stejnou kopii současně používaly miliony uživatelů.

Vývojáři mohou také použít AI pro klasifikaci obrázků, rozpoznávání obličejů a špičkové počítačové zobrazování a vylepšování pro přidání realistických efektů do grafiky.

 

3D rekonstrukce

Přijetí této technologie bylo urychleno nástupem pandemie COVID-19. Sektor nemovitostí byl jedním z nadšených osvojitelů.

Vzhledem k tomu, že návštěvy nemovitostí byly zrušeny kvůli pandemickým omezením, důvtipní prodejci se obrátili na technologii, aby rekonstruovali virtuální avatary obytných prostor a nabídli digitální prohlídky nemovitostí.

3D rekonstrukce metaverse

Díky 3D rekonstrukci má metaverse potenciál vypadat co nejživěji. 3D prostorová data a 4K HD fotografie budou ve velké míře použity k vytvoření digitálních replik našeho světa.

 

Internet věcí (IoT)

Simulace v reálném čase vyžadují data v reálném čase a internet věcí, jak všichni víme, začlenil miliardy zařízení do livewire sítě pro sběr dat v reálném čase.

Jaký je lepší způsob, jak použít tento zdroj, než jej vložit do metaverze a sledovat, jak simulace ožívají?

Možnosti internetu věcí ve spolupráci s AI, ML a 5G, které nabízejí bezproblémovou integraci dat, jsou neomezené.

 

Jakým výzvám čelí odvětví metaverse?

Nyní, když máme základní znalosti o příkladech metaverzí a informace o budoucnosti virtuální reality, je čas analyzovat nedostatky a výzvy metaverse.

Jak bude řešeno ověřování identity a kontrola soukromí?

Nejmodernější systémy řízení přístupu k identitě musí být začleněny do pověstného nervového systému metavesmíru.

Státní aktéři by také měli zvážit začlenění stále se rozvíjejícího průmyslu do podmínek GDPR nebo jeho reformované verze pro větší ochranu údajů.

 

Jak investovat do metaverse?

Do metaverse lze investovat přímo i nepřímo.

Existují tři přímé způsoby, jak investovat do metaverze:

  • Můžete buď koupit tokeny metaverze, jako je SAND nebo MANA (využít můžete např. eToro).
  • Nebo si můžete ve hře koupit nezaměnitelné tokeny.
  • Třetím způsobem je nákup virtuálních pozemků v metaverse.

Nepřímo lze investovat buď do akcií spojených s metaverzí, jako jsou akcie výše uvedených společností zabývající se vývojem technologie metaverse.

Druhým způsobem je investovat do indexu sledujícího akcie z odvětví metaverse.

Další investiční příležitosti se mohou časem vyvíjet, stejně jako samotný metaverse. Klíčem k investici do tohoto prostoru je zůstat ve střehu, ale také mít realistická očekávání.

Vzhledem k tomu, že metaverse se okamžitě stalo módním slovem, mnoho společností se pokusí naskočit do rozjetého vlaku a spojit své jméno s touto nově vznikající technologií.

Ale jen některé z nich skutečně uspějí a poskytnou akcionářům hmatatelné výnosy.

 

Kde koupit akcie společností podnikajících v oblasti metaverse?